När man har ont i halsen är det ju gott med glass. Eller hur? Lite svalkande och det känns lindrande för halsen. Så igårkväll blev det glass! Dock inte "vanlig" glass, utan proteinglass. Jag hittade ett recept på Mandans träningsblogg som jag ändrade lite. Det blev supergott!



Recept för två personer: 

3-4 äggvitor

1/2 lättkvarg

1 dl naturell lättyoghurt

1,5 dl frusna bär

2 msk sötningsströ


Vispa äggvitor och sötningsmedel hårt. SKålen ska kunna vändas upp och ner utan att äggfluffet släpper. Sedan blandar man i lättkvarg, lättyoghurt och bär (jag använde frusna jordgubbar som hackades innan de blandades med resten). Ställ in i frysen och rör om typ en gång i halvimmen. Efter ett par timmar är glassen klar!

Jag gjorde en chokladsås till min glass också! Jag blandade helt enkelt bara lättmjölk, kakao och sötningsmedel till en konsistens som blev lagom flytande. Det blev jättegott!


Bild: Google

3 kommentarer

felicia

27 May 2012 18:57

sv: ja men de e ju faktiskt mkt godare efteråt :)



mm den där glassen lät god :D

Emma

27 May 2012 22:08

Mm, det lät smarrigt =) Får nog jag också prova, glass är absolut tyngst att vara utan dessa varma dagar tycker jag... ;)



Sv. Hembakt bröd som fortfarande är varmt, nej det är verkligen grymt! Kokta ägg är inte så tokigt på. Men smör och ost är en riktig favorit, även om det händer sällan nu för tiden..

Mandan

27 May 2012 22:47

Det där lät ju ännu godare till och med;)

Kommentera

Publiceras ej