För ett par dagar sedan bakade jag lite healthy gofika igen. Denna gång fick det bli bananchokladmuffins ala LCHF. Eller jaa, nästan - om man bortser från bananen. Gott att ha som tillbehör till ett mellanmål eller kvällsfika. Eller varför inte till kaffet efter middagen?
 
En fördel med att baka LCHF tycker jag är att det blir mycket mer mättande än "vanligt" fika på grund av att man har mycket fett istället för kolhydrater. Dessutom hålls blodsockernivån på en betydligt stabilare nivå och man slipper sockerkickar, insulinpåslag och blodsockernedgången som gör att man kan bli sugen på mer sötsaker. 
 
 
  
Det här behöver du: 
* 1 dl äggvita
* 1 dl sötningsströ
* 100 gr lättkvarg
* 1 dl kokosmjöl
* 2 tsk bakpulver
* 0.75 dl lättmjölk
* 1 banan
* 4 msk kakao
 
 
Gör så här: 
Vispa äggvita och sötningsströ hårt och tillsätt sedan de andra ingredienserna. Blanda bakpluvret med mjölet innan du rör ihop med resten av smeten. Mosa en banan (skippa den om du kör strikt LCHF, blir nog lika gott ändå!) och tillsätt till sist kakao. Jag vet inte om jag tog exakt 4 matskedar eftersom jag bara höftade, men nånstans däromkring i alla fall. 
  
Gräddning: 
Mitten av ugnen, 200 grader, ca 30 min. (Känn efter med sticka lite då och då, de får gärna vara liiite kladdiga, men inte rinniga).
Baka sockerfritt, Emmanyymaan, Emmas träningsblogg, LCHF, LCHF-muffins, LCHF-tips, Nyttiga bakverk,

5 kommentarer

Malin

30 Oct 2012 17:02

Ser gott ut.. alternativ om man inte gillar banan? =)

Malin

30 Oct 2012 17:02

Ser gott ut.. alternativ om man inte gillar banan? =)

Emma

31 Oct 2012 07:58

Åh, en sån där variant har jag också tänkt att ge mig på :) Choklad o banan är ju dessutom en grym kombination!

Sv. Skulle vara grymt kul att komma upp till Umeå o testa ;) Alltså, det finns väl säkert crossfit på någon nivå här, men det skulle som sagt kännas bättre att prova tillsammans med någon, och dessutom på ett ställe där "det är okej" att vara ny ;) haha.

Ja, det var ju en stor del av grejen, att bli uthålligare :) Men du lär ju göra ett maxtest. :) Kul att se hur utvecklingskurvan ser ut :) Pepp!

Monika

01 Nov 2012 14:26

Fast detta är inte lchf. High fat? Finns knappt fett i dessa.

Emmas träningsblogg

01 Nov 2012 22:27

Malin: Testa köra utan banan! Sätt till lite mer kesella eller nåt istället för att få till konsistensen :)

Monica: Det är mycket fett i tex kokosmjöl, men eftersom detta är ett recept som är mer "efterrättmuffins" eller att ta som komplement till annan måltid anser jag inte att det behöver vara mer fett i just dessa. Men tillsätt smör istället för kesella om du vill ha det fetare :)

Kommentera

Publiceras ej