För ett par dagar sedan fick jag hem ett paket med en bok. Jag blev glad bara av se på omslaget och ännu lyckligare av att bläddra i den. Det var en träningsdagbok. Och den var något utöver det vanliga. Den innehåller mycket om positivt tänkande och här och där finns fina citat. Man kan skriva ner övningar, set och reps, men även hur träningen gått, vad man lyckats bra med och om det är något man kan göra ännu bättre nästa dag. 
 
Just den boken som jag fick är en 12-veckorsjournal som syftar till både fysiskt och psykiskt välmående. Jag ska börja skriva i den på måndag! Jag tror att en träningsdagbok som inkluderar massa positiva tankar kan vara precis det man behöver ibland. Det är mycket fokus på det fysiska när det kommer till träning, men det psykiska är ju precis lika viktigt! 
 
Tanken är att man ska skriva ner sina mål. Både för varje vecka, för varje månad och för hela 12-veckorsperioden. Jag har faktiskt inte reflekterat så mycket över vilka mål jag ska ha den här hösten, så jag ska fundera under helgen. Var vill jag vara om 12 veckor? Prestationsmässigt? Estetiskt? Psykiskt? Det enda jag vet nu är att jag ska ha en sockerfri höst, vilket jag ska skriva ner som mål i boken. Att ha sina mål nedskrivna tycker jag ökar chansen att nå dem. 
 
Ni kan köpa den HÄR :) 
 
 
 
 
 
 
 
 
Emma Nyman, Emmanyymaan, Emmas träningsblogg,
Det här med vilodagar brukar jag vanligtvis vara noga med. Jag brukar ha en vilodag per vecka och ibland två om jag känner att kroppen är extra sliten. Kroppen behöver återhämtning och vila är viktigt! Dock frångår jag mina principer lite den här veckan. Egentligen skulle jag ha haft vilodag igår om jag följt viloschemat noga. 
 
Jag har insett att verkligheten snart börjar om. Från och med måndag börjar studierna och på onsdag ska jag på intro på nya jobbet. Jag kommer inte att ha lyxen att träna så som jag gjort under min lediga månad. I början av augusti blev det ofta minst två pass per dag, men senaste två veckorna har jag inte haft möjlighet att träna kondition eftersom jag haft problem med mina fötter. Höger hålfot, vänster fotled.. och jaa, mina vanliga benhinneproblem också på det då! 
 
Även om det bara blivit ett gympass per dag den senaste tiden har jag kunnat ta ut mig själv ordentligt på gymmet eftersom jag inte haft någon tidspress. Jag har ofta hängt på gymmet i en och en halv timme och kört någon extra övning. Det kommer inte att hinnas med lika ofta till hösten! Då är det kort och effektivt som gäller. Det är visserligen bra med periodisering, men jag kommer att sakna möjligheten att träna utan att behöva stressa vidare efter en timme. 
 
Därför blir det lite slarv med vilan den här veckan. Kroppen känns fortfarande pigg eftersom jag inte tränat mer än ett pass per dag och jag vet att vilodagar kommer att infalla oftare än vanligt under hösten. Att kombinera studier med jobb gör att jag ibland inte kommer att hinna träna eftersom jag är upptagen när gymmet har öppet. Men vet ni? Det gör inget! Man måste anpassa träningen efter det övriga livet för att få livspusslet att gå ihop. 
 
Hela magasinet? Piece of cake, baby ;) 
Emma Nyman, Emmanyymaan, Emmas träningsblogg,
Rasmus vaknade redan vid sju, vilket till och med jag tycker är lite väl tidigt för en lördag. Men sovmorgon för honom som åkt hemifrån kl fyra senaste dagarna. Jag brukar vara den som är morgonpigg och kvällstrött, men nu tycks vi ha ombytta roller. Jag tog mig inte upp ur sängen förrän strax innan åtta, haha. 
 
När jag väl stigit upp fixade jag frukost. Lördag = frukost! Och en rejäl sådan blev det. Så där mycket att jag tror att vi kan hålla oss mätta till middagen. Men mysigt att ha tid att sitta ner tillsammans och njuta av frukosten och sällskapet. 
 
Förutom proteingröt blev det surdegsbröd med salami och brie! Det brukar Rasmus köpa hem när han tycker att vi behöver lyxa till det lite extra. 
 
Emma Nyman, Emmanyymaan, Emmas träningsblogg,