Kommer ni ihåg att jag för några veckor sedan skrev att jag ville hitta en bra balans i min kost? För mig har det alltid varit bulk eller deff som gällt och jag har ätit därefter. Eller jaa, inte alltid förstås, men senaste två åren. Jag började periodisera kosten i samband med att jag bestämde mig för att jag ville bygga muskler. Sedan dess har jag haft svårt för att ha ett helt avslappnat förhållande till kosten eftersom jag alltid varit medveten om hur jag ska äta för att gå upp och ner i vikt. Jag har trivts bra med att bulka och deffa, men samtidigt saknat att bara äta precis det jag vill och ligga på kaloribalans. 
 
 
För några dagar sedan insåg jag att jag faktiskt hittat balansen! Jag har inte ens tänkt på det under de senaste veckorna, utan det slog mig som en blixt från klar himmel. De enda restriktioner jag haft är att jag ätit enligt PF, men det har ju bara påverkat vilka tider jag äter, inte vad jag ätit. Jag räknar inte kalorier förutom när jag bakar något som jag planerar att lägga upp här. 
 
När jag gett mig själv helt fria tyglar har jag omedvetet valt att äta mina vanliga proteinrika livsmedel, med med inslag av annat. Någon dag har det blivit bröd och andra dagar har det blivit glass. Det som jag förvånas över är att jag (som egentligen är en allt-eller-inget-person) inte haft några som helst problem med att äta tex en glass utan att väcka sockermonstret i mig och pressa i mig 100 glassar till. Okej, det var en liten överdrift, men ni förstår nog hur jag menar. Nu kan jag äta något sött en dag utan att vilja frossa i sötsaker resten av dagen. Kanske just för att jag vet att jag kan äta något annat sött senare under veckan om jag känner för det? Det där med att äta sött tills jag mår illa är en baksida av att deffa och ha ätardagar och har blivit något som följt med även i perioder då jag inte deffat. 
 
Jag trivs väldigt bra med min nuvarande kosthållning. Frihet. Det är precis det jag behöver just nu! Träningen går också bra. Jag har gott om energi till alla träningspass! I och med att jag äter lite mer kolhydrater än vanligt har jag blivit fylligare. Det gäller både musklerna och magen, haha. Jag har lätt för att lägga på mig mycket vätska när jag äter mer kolhydrater än min kropp är van vid, men vet ju samtidigt att det släpper så fort jag minskar kolhydratsintaget så det är faktiskt inget jag bryr mig om just nu. Det är ett senare problem! Nu njuter jag av att äta precis vad jag vill och träna så mycket kroppen orkar med. 
 
Magrutorna må vara ett minne blott, men musklerna växer i alla fall! 
 
 
Emma Nyman, Emmanyymaan, Emmas träningsblogg, Periodisk fasta,

9 kommentarer

Jossan

12 Aug 2013 22:34

Vad kul att du hittat rätt tänk och balans när det kommer till din mat Emma! Och jag tycker verkligen inte att din mage ser "fyllig" ut på ett negativt sätt, bara platt och slank!
SV: Ja, Skottland är superfint! :)

Ja men det förstår jag, gröt är ju en bra rätt att grunda dagen med om jag säger så :) En skopa proteinpulver ner i gröten gör den dessutom mycket godare :)

Det tror jag med. Att alltid vara ledig skulle nog leda till för mycket träning. Lite så känner jag nu när jag är hemma varje dag men jag håller mig till ett pass om dagen max, kroppen behöver ju faktiskt vila för att bygga med och jag vill inte stressa den med för mycket träning :)

Kram

Crazylicious

13 Aug 2013 08:55

Sååå nice att du känner att du har balans! :D Det är ju toppenbra, något som vi alla strävar efter.
Sv: Ja, det blev ett bra pass trots allt, men idag blir det vila för säkerhets skull! Är grymt trött och helt slut och öm överallt.
Förstår hur du menar med salladsbarerna! Men när man är iväg och måste ha mat så är de gudomliga! Som sagt, är väl inte direkt att rekommendera att gå runt med en matlåda på stan i några timmar innan man äter den, vet inte hur fräscht det håller sig då (om det är varmt, haha) ;)
Hoppas verkligen att det löser sig nu med den där andra lägenheten! :D
Jaaa, helt rätt! Hoppas att det blir så :D Att andra vill ha våra rumpor alltså. Vore ascoolt! ;)
Ser verkligen fram emot torsdag nu!
Kram!

Crazylicious

13 Aug 2013 08:58

Sv: Ah, är man van kaffedrickare så avtar ju effekten av koffein. Det bästa då är ju att ta antingen kaffet eller tabletten på fastande mage så att kroppen inte har massa knäpp näring i sig blandat med koffeinet :P Kroppen vänjer sig ju ganska fort ibland... Bra att ha koffeinpauser då och då, men det är lättare sagt än gjort ;)

Emmy

13 Aug 2013 09:51

Åååh, vilken underbar läsning. Så glad för din skull :) Grattis!!!
Tror själv att jag är på väg åt samma håll sedan jag la ner med räkningen. Jag märker att jag gör väldigt bra val och att jag inte hetsar lika mycket över att "fylla ut" kcal-budgeten och därför tar en liten kaka. En del dagar är jag mycket väl medveten om att jag ätit för mycket och helt fel macros meen vad gär väl det om hundra år?

SV; Lustigt nog är alla i min familj PRECIS tvärtom. Vi är alltid sena till middagar/fester och saker ska göras i sista sekunden. Jag liksom väger upp för alla andra och det med råge ;)

Jajamensan! Älskar detta koncept med salladsbarer. Förutom att det tenderar att bli ganska dyrt...

Det är sista helgen i oktober eller rättare sagt just i månadsskiftet. Anledningen att jag frågar är att jag ska hälsa på Semmla i Gävle då och du kanske vill komma o leka med oss? Uppsala är ju ganska nära :)

Ah, puh vilken tur för mig då ;)

Har du iofs lite rätt i men på samma gång köper jag mest choklad i mina lösgodispåsar så då passar ju bars utmärkt som substitut :P

Emma

13 Aug 2013 18:48

Åh, vad skönt att du börjat hitta balansen Emma. För min del är det livsnjutning att kunna äta det man känner för. Tycker att det är så trist när man ständigt går runt o funderar på hur mycket det och det innehåller, att man måste få i sig tillräckligt med protein och lite socker och hejohå. Det är ju helt klart en bra tanke, för de flesta mår ju bra av det. Till en viss gräns. Man ska ju inte behöva fundera jämt. Räkna kalorier hit och dit jämt eller äta massor med protein jämt. Allsidig kost med rätt känsla i magen, det är grejen det :)

Sv. Ja, utfallen med balansbräda är riktigt effektivt. Balansövningar överhuvudtaget är ju riktigt bra :) Även om det som du säger är lite svårt och kräver koncentration :)

Jag kör magdödaren nästan varje magpass (när jag har tillgång till redskapen) och det är verkligen en grym övning. Alltid träningsvärk :)

Jag håller med. Det är sällan jag kan använda samma träningslinne två gånger på rad, även om det händer. Så man behöver en rejäl uppsättning och tillgång till tvättstugan minst en gång i veckan :P :) Antar att samma gäller i ert hushåll som i vårt, när det är tvättdags är det mest träningskläder och underkläder. Haha.

Ja precis. Det är bra om man kan köra korta pass ibland. Just för att man får lov att klämma ihop övningarna, köra lite superset och verkligen fokusera under tiden man är där. Sedan är det ju skönt att köra lite längre pass ibland också, när man kan köra det man känner för, testa nya övningar osv :) Nej, det är inte alltid man är sugen på träning, fast oftast tränar jag ändå. För att jag vet att jag mår bättre efteråt :) Men vissa dagar, som när man jobbar mycket så orkar man helt enkelt inte och gör faktiskt bättre i att ta en vilodag, för att orka med nästa dag. :)

Hoppas du haft en fin helg!
Kramkram

Emmas träningsblogg

14 Aug 2013 09:57

Jossan: Känns riktigt bra att ha en bra balans i kosten! Hoppas bara att jag inte börjar tänka allt för mycket på att jag ska hålla balansen, utan att det liksom kan lösa sig automatiskt ;)

Jaa, gröt UTAN proteinpulver går ju inte ;) Jag brukar alltid ha äggvita och proteinpulver i :) Blir mycket godare! Och så har jag blivit beroende av att toppa med något knaprigt. Jag brukar ha lite granola på om jag har det hemma, men på senare tid har det blivit mycket nötter :)

Vad duktig du är som lyckas hålla dig till ett pass om dagen! Jag ska försöka bli bättre på det. Kroppen klarar ju inte med så mycket träning som huvudet vill ;)

Hur går det med jobbsökandet förresten? :)

Kram!

Emmas träningsblogg

14 Aug 2013 11:01

Crazy: Jaa, jag har knappt fattat det själv! Har inte haft balans i kosten på flera år :) Det blir antingen bara nyttigt eller så har jag nån ätardag och äter ALLT onyttigt som jag är sugen på.. Blev ganska less på det, men nu verkar jag ha tagit mig från det :)

Det jag gillar med salladsbarer är att det finns så många olika alternativ! Hemma kanske jag gör en sallad med tomat, gurka och isberssallad, men i salladsbarer kan man välja mellan mycket mer! :) Vi får försöka hitta någon bra salladsbar imorgon!

Jaa, jag vill ha världens snyggaste rumpa, haha! Mycket jobb kvar innan jag ens kommer i närheten, men det är bara fortsätta kämpa! ;)

Haha, jag har varit väldigt kaffeberoende en gång i tiden, så det är väl därför jag inte känner av koffeintabletter så mycket.. Men numera kanske jag dricker kaffe fyra gånger i veckan och bara 1-2 koppar, så jag tycker ju att kroppen borde ha fått en liten avvänjning :P

Kram!

Emmas träningsblogg

14 Aug 2013 17:38

Emmy: Tack! Det känns riktigt bra att äntligen få till lite balans i kosten och kunna äta utan att tänka på kalorier, proteininnehåll, m.m. Skönt att du också börjat komma dit! Har du slutat räkna kcal helt och hållet nu? :) Vi VET ju vad vi ska äta för att må bra, så egentligen är det ju bättre att gå på känsla. Vissa dagar hamnar man kanske lite väl högt i kaloriintag och vissa för lågt, men det spelar ju ingen som helst roll i det långa loppet! :)

Åh, självklart vill jag leka med dig och Semmla då! Vad roligt! :D Har ni några speciella planer för helgen? :)

Absolut! Proteinbars är ju superbra alternativ för choklad :) Men jag vill ha lakrits och allt sånt också och det behovet tillfredställs inte riktigt av proteinbars, även om det är bars med lakritssmak :P Har du förresten något bra recept med lakrits? Snart har jag lägenhet och då ska jag baka MASSOR och fylla upp hela frysen med nyttigfika ;)

Emmas träningsblogg

14 Aug 2013 17:46

Emma: Det känns verkligen jättebra att ha balans i kosten! Har varit lite avis på att du alltid verkar ha haft så bra balans ;) Det känns som att alla utom jag hittar den där balansen automatiskt! Jag är väl lite kontrollfreak i grunden, men ibland orkar jag inte vara så himla medveten om kalorier och makronutrienter :) Det jämnar ju ändå ut sig i det långa loppet! Dessutom väljer jag oftast proteinrika alternativ automatiskt eftersom det är den sortens livsmedel jag tycker om :)

Jag har inte vågat testa utfall på balansbräda än, men ska göra det när jag fått upp balansen liiite mer. Nu jobbar jag på att köra fria böj på uppochnervänd bosuboll utan att hålla i mig i något, haha ;) Har hittills inte lyckats göra många utan stöd, så ungefär så dålig balans har jag ;P

Haha, det är precis likadant här! När vi tvättar är det nästan bara träningskläder och underkläder ;) speciellt nu när jag går omkring i träningskläder hela dagarna! Tror att jag använde typ 4 vanliga plagg förra veckan och typ 15 träningsplagg ;)

Precis! Man behöver den där variationen mellan korta, effektiva pass och långa pass. Om man skulle träna två timmar varenda dag skulle man nog lätt hoppa över allt fler pass eftersom pga tidsbrist. Så det är ju bra att kunna vara lite flexibel och välja träningstid och intensitet efter det övriga dagsschemat :)

Tack detsamma! Kram!

Kommentera

Publiceras ej