I våras började jag köra lite övningar som tar mycket på rumpan. Innan har jag tänkt att bakdelen får sitt genom benböj och utfall, men eftersom det aldrig hände något började jag lägga till lite nya övningar. Jag VET att jag kan få min drömrumpa. Alla kan. Det gäller bara att kämpa för det! 
 
Idag på gymmet kördes en av favoritövningarna för rumpan. Linde fick agera fotograf så att jag skulle kunna lägga upp ett litet filmklipp här. Övningen kallar jag för "höftlyft med skivstång". Det finns flera olika liknande varianter, men just denna tycker jag är riktigt bra eftersom man kan lägga på precis så mycket vikt man vill. Dock anser jag att det är en övning där man tjänar på att köra högreps eftersom andra muskler lätt tar över när man lastar på för tungt. Själv kör jag sällan över 50 kg. 
 
 
För att utföra övningen behövs följande; En bänk, en skivstång, viktplattor och en matta eller liknande. 
 
Gör så här: Sitt på golvet med raka ben och skivstången framför dig. Placera en matta på höftbenen (gör väääldigt ont om stången ligger direkt mot höftbenen!) och rulla sedan upp stången. Placera övre delen av ryggen på bänken, böj benen tills du har ungefär den vinkel som jag har i filmklippet och lyft upp höften. Du kan gärna placera händerna på stången, men bara för att stången ska ligga på plats. Det är rumpan som ska jobba! 
 
Emma Nyman, Emmanyymaan, Emmas träningsblogg,

6 kommentarer

Malin

09 Aug 2013 20:24

kan det funka lika bra om man ligger på golvet med fötterna på en stepbräda och lyfter på rumpan? :)

Crazylicious

10 Aug 2013 09:36

Superkul med film! Den där övningen är så bra, varför kör jag inte den oftare? Hahaha.
Sv: Ah, jag vill så gärna äta kyckling nu! Livet som hälsosam kommer att bli såå mycket lättare! Med fisk och kylling kommer man rätt långt :)
Ja, superbra med tjejkompisar! Btw, så måste vi planera vidare gällande vår träff. Hörs på fb om det va? (lättare där)
Ah, du har nog rätt. Inte fan har man mycket till liv och hobby om man sitter vid datorn och leker hater...
Kram!

Jossan

10 Aug 2013 11:40

Du ser så stark ut! Verkar vara en bra övning och jag kan gissa att den tar rejält i rumpan! :)
SV: Jo, ofta brukar jag få huvudvärk om jag är stressad men just nu känner jag inte av någon direkt stress. Men det kan ju var undermedveten med allt som hänt med jobb och sånt nu på slutet. Eller så kan det också vara mina bihålor som spökar. De brukar ge mig världens huvudvärk och jag tror att all flygning har påverkat dom lite. Men sen så vet jag även att jag har en spänning av något slag i nacken så jag har faktiskt bokat en massagetid till den 19 aug och då hoppas jag att personen kan trycka bort allt det onda!

Vad glad jag blir för din skull! Vad skönt med en balans i kost-väg. DET är superviktigt för välmåendet :)

Det känns kul med det nya upplägget! Dock är jag lite orolig att jag inte kommer bygga så mycket som jag vill. Ligger på runt 1800-1900 kcal per dag och jag vet inte hur mycket som går att bygga då eftersom det är underskott men samtidigt är det mycket proteiner, bra mängd kolisar och lite mindre fett så det borde nog gå ändå. Får ju testa mig fram :)

Jag fyller år på torsdag nästa vecka (15 aug). Är ju officiella grötdagen då ;) Och ja, blir kanske frukostbuffé på scandic men det blir på fredagen i så fall. Då ska nämligen min bästa vän från klassen flytta hem till gbg och vi ska ha en hejdå frulle innan de åker ner med bilen på fredagen.

Kram!

Emmas träningsblogg

11 Aug 2013 18:36

Malin: Jaa, det funkar också bra, men svårare att lasta på vikter då eftersom det blir lite konstig vinkel om man ska kunna ha en skivstång på höften :)

Emmas träningsblogg

11 Aug 2013 18:38

Crazy: Jaa, det är verkligen en toppenövning! Kör den nästan varje benpass numera för jag SKA få en snygg rumpa ;)

Precis! Själv äter jag ju inte fisk.. Eller jaa, stekt lax kan jag äta, men utöver det tycker jag faktiskt inte om fisk ;) Men kyckling är ju grym fitnessmat!

kram!

Emmas träningsblogg

11 Aug 2013 18:46

Jossan: Haha, tack! Joo, den tar riktigt bra på rumpan! Försöker köra den så ofta som möjligt :)

Jaa, det kan ju vara en undermedveten stress.. Eller för lite vätska? Det låter skönt med massage i alla fall! Sånt kan nog alla behöva ibland :)

Okej, men det låter ju som ett bra kostupplägg! :) Med mycket proteiner kanske du kan bygga lite trots att det är ett energiunderskott? :)

Kul initiativ med grötdagen! Och kul att den sammanfaller med din födelsedag, då glömmer du ju inte bort den heller ;) Jag tycker att Scandic har den bästa frukostbuffén! Jag och Rasmus åt där en gång och åt inte nästa måltid förrän 10 timmar senare för vi blev så mätta av allt gott, haha :)

Kram!

Kommentera

Publiceras ej