Nu har första veckan med periodisk fasta gått. Från början var det lite kämpigt på förmiddagarna. Jag är ju en sån som alltid har ätit frukost och inte förstått hur vissa kan överleva dagen utan frukosten. Efter ett par dagar gick det dock mycket bättre! 
 
Efter en vecka kan jag konstatera att periodisk fasta är helt okej. Jag trivs bra med det och det ger mig mer tid över till annat eftersom jag inte behöver förbereda och äta lika många måltider. Jag har mer energi än jag trodde på träningspassen. Allt flyter på rätt bra! Förutom den där detaljen om att jag inte får i mig tillräckligt mycket. Det är svårt att äta alla kalorier under ätfönstret och därför har jag ätit betydligt mer kolhydrater än jag brukar för att komma upp i en någorlunda okej kalorimängd.
 
Nästa veckas utmaning blir att öka protein- och fettintaget och minska kolhydratsintaget till min "normala" nivå. Svårt eftersom proteiner och fett mättar bättre, men jag ska göra så gott jag kan. Mer nötter till exempel! Gott, nyttigt och energitätt! 
 
Grillad fläskfilé med halloumi
 
Jag ska fortsätta med periodisk fasta så länge det känns bra. Jag vet ju inte alls hur min vardag kommer att se ut om en vecka. Framtiden är väldigt oviss just nu och jag vill ha en kosthållning som stämmer överens med mitt övriga liv. Min kost ska inte vara ett hinder för annat i livet, den ska vara det som får mig att orka med alla livets utmaningar. Men om det inte blir några större förändringar ska jag fortsätta med detta för att se vad det kan ge för resultat. 
Emma Nyman, Emmanyymaan, Emmas träningsblogg, Periodisk fasta,

6 kommentarer

Sanya

21 Jul 2013 21:26

åååh så gott det där såg ut :D

Anonym

21 Jul 2013 21:29

Varför ska du inte äta kolhydrater? Hela grejen med pf är väl ändå att kunna äta helt vanlig kost för att prestera optimalt i träningen bl.a. ?

Emmas träningsblogg

21 Jul 2013 21:59

Sanya: Jaa, alltid gott med grillat ;)

Emmas träningsblogg

21 Jul 2013 22:03

Anonym: Jag äter kolhydrater, men ser ingen anledning till att äta mer än jag behöver :) Får lätt ont i magen av för mycket kolhydrater. Jag anser också att man kan äta mer kolhydrater än vanligt när man kör PF, men jag vill hålla det på en bra nivå. Och bra kolhydrater. Nu har jag ätit en hel del bröd och sånt för att komma upp i kaloribehovet och det är främst de kolhydraterna jag behöver minska på :) Och proteinintaget behöver ökas en del :)

Emma

22 Jul 2013 21:05

Spännande att läsa! Skönt att du kommit in i det. Och ska man testa måste man ju ge det en chans, samtidigt som det inte får ta för lång tid att få det att funka med övriga livet. Träning, jobb, kompisar, familj osv. Du är modig som testar. Hoppas du får till det med kalorierna snart!

Kram

Emmas träningsblogg

22 Jul 2013 22:13

Emma: Precis! Det känns roligt med något nytt :) Dock kommer jag inte alltid att vara jättestrikt med PF, utan en del dagar kommer jag att fuska lite. Men det tror jag kan vara bra. Chocka kroppen lite liksom! I helgen ska jag tex åka nattåg och lär inte sova mycket, så då kommer jag att bli hungrig och har bestämt att jag får äta på kvällen och morgonen :)

Kram!

Kommentera

Publiceras ej