Fett är något som vi alla har olika åsikter om. Bra eller dåligt? Vissa äter enligt LCHF och trivs jättebra med det medan andra väljer produkterna med lägsta fetthalten. Oavsett hur man väljer finns det fett som man inte bör vara rädd för - de bra fetterna!
 
Bra fett finns i bland annat fet fisk, ägg och nötter. Ni har säkert alla hört att man bör äta fisk tre gånger i veckan, men det är riktlinjer som få når upp till. Jag gör det inte. Långt ifrån. Vi äter kanske fisk en gång varannan vecka. Men då kan man istället kompensera med ägg till frukost några dagar i veckan! Fett behövs bland annat för att kroppen ska kunna tillverka nya celler och hormonen, vilket gör dem väldigt viktiga. Det finns livsnödvändiga fettsyror som kroppen inte kan tillverka själv vilket innebär att man måste få i sig dem via maten för att kunna må bra. Lax, ägg och osaltade nötter är bra att äta i rimliga mängder. 
 
 
Igår åt vi färsk lax med grönsallad och hemmagjord skagenröra till middag. Det har blivit mycket skagen på senaste tiden. Man får passa på när man har godsaker i kylen! Nu är den dock slut. Hur som helst så var denna middag väldigt god och väldigt bra för kroppen! Mer sån mat tycker jag, både för er och för mig. 
 
Mannen min var också nöjd med maträtten! 
Carlshem, Emmanyymaan, Emmas träningsblogg, IKSU, LCHF, Umeå,

8 kommentarer

Sara

20 Mar 2013 19:34

Håller med om att bra fetter behövs! Men hur många gram per dag?

Emmas träningsblogg

20 Mar 2013 19:54

Sara: Det beror på hur stor du är, hur stort ditt dagliga energiintag är, men livsmedelverket rekommenderar att 25-35% av energiintaget består av fett :)

Mari

20 Mar 2013 20:04

Mums :) Jag älskar fisk, speciellt lax. Killen är allergisk mot fisk dock, så jag får passa på när jag är ensam = )

Linn

20 Mar 2013 21:00

Precis! Men man får inte glömma att det är skillnad på fett och fett. I lax har vi fleromättade omega-3 fettsyror som inte finns i ägg eller i stor mängd några nötter (mandlar innehåller det dock!). Rapsolja och linfrön innehåller omega 3 fetter så dessa kan man kompensera med om man inte får i sig tillräckligt med fet fisk :)

Emmas träningsblogg

20 Mar 2013 21:22

Mari: Jobbigt att vara allergisk mot fisk! Min svärmor är också det!

Emmas träningsblogg

20 Mar 2013 21:23

Linn: Absolut! En del nötter innehåller fleromättade, tex mandlar. Men omättade fetter är ju inte dåliga heller! Bara man inte äter för mycket mättat fett ;)

Emma

20 Mar 2013 22:32

Mums! :D
Nej, det är svårt att äta fisk så ofta. Eller ja, svårt o svårt, men i vårt hushåll är det mest jag som gillar fisk, så det är väl också en anledning.. Däremot äter jag fisk tre gånger i veckan eller mer nu när vi kör Paulúns GI-månad. Boken är liksom upplagd så att man ska få i sig allt man behöver, baserat på veckan och dagarna. Perfekt! :)

Sv. Ja, lax är supergott. Brukat inte gilla de styckinfrysta varianterna som jag hade till gårdagens måltid, men det blev riktigt bra ändå faktiskt, så tummen upp. :)

Ja, idag har inställningen helt klart varit avgörande. Jag har verkligen haft en grymt bra dag. Hoppas din varit toppen den också :)

Jo, så är det ju. Träning i allmänhet är ju riktigt "inne" just nu. Kul, men som sagt konkurrensen blir ju större. Men det tror jag är positivt. Vill man tillräckligt mycket tror jag att man fixar det galant liksom :) Så hejja dig och dina muskler!

Haha, jag har faktiskt aldrig brytt mig om det när jag är ute med stavarna. Men jag vet hur det är ändå, för jag kan vara rätt nojig med andra saker. Hatar ju att gå på friskispass (alltså jympapassen) tillexempel. Känns som att alla tittar på mig då o ser varenda gång jag hoppar åt fel håll ;) Tacka vet jag styrketräning, spinning eller löpning ;) Eller stavgång för den delen :) Men det låter bra. Bry dig inte om vad andra tycker. Dessutom är det ju oftast bara man själv som tänker på det. De flesta är ju rätt självupptagna ;)

Kram!

Emmas träningsblogg

21 Mar 2013 18:31

Emma: Vad smart att de har inkluderat allt i erat kostupplägg! Har du märkt några skillnader i hur du mår, hur mycket energi du har, osv? :)

Sant! Lite konkurrens är ju bra för att hålla motivationen uppe ;) Känner dock att jag är låååångt ifrån många av fitnesstjejerna på gymmet än. Men snart så ;) Tack!

Haha, jag vet att jag inte borde bry mig och har bestämt mig för att inte göra det :) När jag promenerar själv är det riktigt skönt att ha stavar!

Kram

Kommentera

Publiceras ej