Jag fick en fråga igår om periodisk fasta, vilket är relativt ny kosthållningstrend. Det finns lite olika varianter men den vanligaste är att man äter under 8 timmar av dygnet och fastar 16 timmar. Man kan tex äta mellan 12-20 och sedan fasta resten av tiden. Det innebär att man äter färre men större måltider för att få i sig all energi man behöver under bara 8 timmar. Vatten är såklart tillåtet alla tider på dygnet! 
 
Vad är bra och dåligt med detta då? Det kan vara en bra metod för de som har svårt för att få i sig frukost, eftersom man inte behöver inte äta något förrän lunch. Om man spenderar mycket tid borta från hemmet kan det kännas lättare eftersom man då inte behöver ha med sig en hel hög matlådor. Många väljer att äta allt under 2-3 måltider. Det kan vara svårt från början eftersom man behöver äta ungefär 1000 kalorier per måltid (beror på kön, storlek, aktivitetsnivå, m.m.) och det kan kännas omöjligt att få i sig detta från början om man är van vid att äta fler måltider.  Om man tränar bör en måltid placeras direkt efter träningen. 
 
 
En nackdel, som ni kanske redan insett, är att denna metod inte fungerar så bra om man tycker om morgonträning. Att träna tidigt på morgonen och inte äta förrän klockan 12 gör att man bryter ner musklerna utan att de får någon chans till återhämtning. Man bryter alltså ner musklerna (katabola fasen), men ger dem inte tillräckligt mycket energi för att växa (anabola fasen). Ni har säkert hört hur viktigt det är att äta direkt efter träningen, både för återhämtning, minska nedbrytningen av musklerna och för att bygga upp dem igen så att de kan bli större och starkare. Om man vill träna på morgonen och ändå använda sig av periodisk fasta kan man lägg sina åtta timmar tidigare på dagen, tex 8-16. 
 
Vad är mina åsikter om detta då? Jag tycker att det kan vara en bra metod för vissa, men inte för alla. Så är det med alla kosthållningar. LCHF är exemplvis inte heller något för alla. Jag vet de som tycker att det fungerar jättebra, men även de som mått jättedåligt av det. Jag har rätt känsligt blodsocker och blir direkt irriterad om jag inte ätit något inom 4 timmar. Min metod är många små måltider vilket gör att jag håller blodsockret på en jämn nivå och inte blir lika sötsugen. Jag äter 16 timmar per dygn och fastar 8 - när jag sover ;) Frukosten skulle jag aldrig hoppa över, för det är min absoluta favoritmåltid! För andra kan det dock fungera betydligt bättre, som sagt. Är du sugen på att testa? Gör det! Fungerar det inte? Testa något annat! 
 
Emmanyymaan, Emmas träningsblogg, Periodisk fasta,

11 kommentarer

Anonym

14 Mar 2013 20:40

För att undvika nedbrytning av muskelmassa vid och efter morgonträning är aminosyror innan passet och efter effektivt. Kan även tas under passet

Emmas träningsblogg

14 Mar 2013 20:43

Anonym: Sant, men man bör ju ändå äta en större måltid inom två timmar efter ett hårt träningspass :)

Anonym

14 Mar 2013 21:01

Cardio är de bästa att köra! Måste man absolut köra ett styrkepass är de aminosyror innan, under och efter som gäller, smartast att lägga styrkepasset under ätfönstret helt enkelt:)

Lisa

14 Mar 2013 21:02

Bra inlägg!
Periodisk fasta passar inte mig heller, av precis samma anledningar som för dig!
Jag älskar frukosten och det är det bästa målet på hela dagen tycker jag :-) Och så älskar jag morgonträning! Jag är också superkänslig när det gäller lågt blodsocker....så periodisk fasta? nej tack, för mig iaf! :-) Men det finns som sagt dom som tycker det funkar superbra! :-)

Emmas träningsblogg

14 Mar 2013 21:05

Anonym: Precis! Morgonpromenader, m.m. kan ju funka bra, men styrkepass utan att äta efter? Inte bra för muskeltillväxten ;)

Emmas träningsblogg

14 Mar 2013 21:06

Lisa: Tack! Tror att det är många som är som oss ;) Men samtidigt många som tycker att det är ett bra sätt :) Jag har alltid flera måltider per dag och trivs bra med det :)

Nikolina Stålhand

14 Mar 2013 21:18

Tack för grymt inlägg och bra att du påpekar att olika sätt är bra - för olika människor! Det kan inte sägas för sällan. Sen älskar jag min morgonträning och att äta ofta så det där med PF känns inte som min grej, men därför inte sagt att det inte passar andra :)

Emmas träningsblogg

14 Mar 2013 21:20

Nikolina: Tack för din fina kommentar! :) Precis så jag menar :)

Malin

15 Mar 2013 21:31

BCAA är tillåtet vid träning under fastan.. det bryter inte fastan :)

PF funkar otrooooligt bra för mig. Mitt blodsocker är mer jämnt än någonsin och jag får inte insulintoppar (och bottnar..)

:)

Emmas träningsblogg

15 Mar 2013 21:36

Malin: Jaa, men jag anser inte att kosttillskott ska ersätta vanlig mat, även om det är bra alternativ om man kör PF :) Vad skönt att det funkar så bra för dig! Kul att du hittat något som funkar! :)

Berit Olsson

07 Apr 2013 09:06

Men buljong då? Är det ok under fastan

Kommentera

Publiceras ej