Jag vill börja med att skriva att jag har riktigt trevligt igår. Kvällen spenderades på Rex med kulturgeografiska institutionen. Våran allra sista sittning nånsin. Galet hur dessa år har gått så fort!
 
Igår "fick" jag ju äta det som serverades till middagen. Första gången på fyra och en halv vecka. Det var gott, men inte riktigt så gott som jag förväntat mig. Det kanske är ett sånt där deffproblem? När man väl äter något onyttigt ska det helst vara det godaste man nånsin ätit för att det ska vara värt det. 
 
 
 
Varmrätten var kött och det serverades potatis till. Potatisen var jättegod, men jag gillade inte riktigt röran som köttet låg i eftersom den innehöll massvis av oliver. Jag tycker inte om oliver. 
 
Efterrätten var god! Det var mousse som smakade som knäck. Väldigt mäktig och jag som inte ätit socker på länge kände hur mycket socker och grädde det smakade, haha. Jag tål tydligen inte så mycket sånt nu när jag är ovan och blev nästan lite illamående efter efterrätten. 
 
 
Men vad är det här då? Var inte jag illamående nyss? Skulle inte jag hålla mig till middag + efterrätt som dagens enda onyttiga? Av någon anledning gick jag och Helena in på Pressbyrån när vi väntade på bussen hem och den här påsen "råkade" följa med mig hem. Jag har alltid varit svag för socker och så fort jag ätit litegrann vill jag ha mer. Det känns visserligen väldigt onödigt och det var dumt av mig att göra något jag inte planerat, men jag har ingen ångest över det. Inte alls faktiskt! Där och då kändes det som ett bra beslut och idag känner jag att jag förhoppningsvis kan använda energin till att få till ett extra grymt benpass. Dock känner jag mig lite sockerbakis, och det är det det här inlägget egentligen ska handla om - vad socker gör med kroppen. 
 
Socker är ett gift för kroppen och det är beroendeframkallande. Precis som alkohol. Jag skulle nästan vilja påstå att det är farligare än socker i vissa avseenden. Det krävs visserligen en större överdos under en längre tidsperiod för att dö av godis än av alkohol. Socker är dock mer lättillgängligt och det är mer accepterat att äta mycket sött än att dricka mycket alkohol, även om överkonsumtion av socker naturligtvis inte känns riktigt socialt okej i dagens samhälle.  Vi har ett sötsug som från början (nu snackar vi typ stenåldern!) var till för överlevnad, men som nu dödar oss. Vi äter betydligt mer än vi behöver. Behövs godis överhuvudtaget i dagens stillasittande samhälle? Egentligen? Detta skulle jag kunna skriva en hel bok om, men jag hänvisar istället er som vill läsa mer om detta till detta inlägg som jag skrev i höstas, och en ny kategori som jag gjort här där jag samlat relaterade inlägg. 
 
När man är mitt inne i sockerkarusellen känner man inte alltid av sockrets effekter så mycket. Jag kände av det mer än mycket igår! Efter fyra och en halv vecka med bra mat känner jag hur dåligt kroppen mår av socker. Förutom det psykiska att vilja ha mer trots att man är illamående började jag må fysiskt dåligt. Pulsen steg, jag fick sura uppstötningar och temperaturen i kroppen höjdes till en nivå som gjorde att jag funderade på om jag fått feber. Idag känner jag mig bakis trots att jag inte druckit en enda droppe alkohol. Varför sätta i sig sånt här frivilligt? 
 
Jag antar att många av er säger "Aldrig mer alkhol" idag. Jag säger "Aldrig mer socker". Jag är medveten om att jag inte kommer att hålla det, men jag ska verkligen försöka undvika det så gott det går eftersom jag vet hur dåligt det får mig att må. Fysiskt alltså. Men ibland kan det behövas för psyket. Att man äter det bara för att det är gott. Dock kommer jag att äta sötsaker betydligt mer sällan än jag gjort hittills i livet! 
 
Bakis? Väldigt sugen på vätska och salt idag i alla fall. Väljer dock flatbröd med ägg och örtsalt före bakispizza! 
 
Emma Nyman, Emmanyymaan, Emmas träningsblogg,

6 kommentarer

Emma

05 May 2013 11:49

Härligt att du hade en kul kväll :) Synd på oliverna bara.. Menmen det är ju som det är.

Gott med godiset också :) Jag håller helt klart med om att man känner stor skillnad på smaken när man hållt uppe länge från socker o så. Däremot känner jag ofta ingen större skillnad kroppsligt (om det inte blir som under påsk/jul då, där man äter konstant bara för att det finns tillgängligt...) Men det är väl individuellt det där också, som med koffein tillexempel. Vissa är jättekänsliga o blir helt skakiga och kan inte sova av lite koffein medan andra (som jag själv) inte märker någon skillnad alls...

Sv. Ja, verkligen! Vill aldrig att helgerna ska ta slut. Fast det är väl tur det, annars skulle jag väl bli både smygalkis och tjockis på köpet ;) haha

Haha, jag vill iofs ha allt det goda till frukost. Det är ju tur att man har nåt som kallas mättnadskänsla (som tycks försvinna spårlöst när det bjuds på buffé iofs.. :P). Men jag håller med, bara bröd till frukost är inget jag kör på heller (om det inte är så att det är det enda som finns tillgängligt).

Verkligen, mycket psykiskt är det helt klart. Och nej, det funkar ju inte så. "om jag går ner 5 kilo till" eller "om midjemåttet minskar med 3 cm till" eller "om jag kommer i den där storleken".. Det fortsätter bara i den onda spiralen, man blir aldrig nöjd med såna mål. Bättre att kämpa för att bli starkare eller smidigare eller snabbare. Inte lägga så stort fokus på utseendet. Det tror jag är bästa sättet :)

Ha en fin söndag!
Kram

Emmas träningsblogg

05 May 2013 14:54

Emma: Med tanke på att det är så många som inte tycker om oliver tycker jag ju inte att de borde ha det som bas när de gör samma rätt till 50 personer.. Men men. Jag ska försöka lära mig att äta det :)

Precis! Jag brukar inte känna av socker så här mycket i vanliga fall, men nu när jag varit utan så länge känns det på samma sätt som när det är jul/påsk och man ätit jättemycket.. Men jag är väldigt känslig för exempelvis alkohol, så jag kanske är extra känslig för socker också.. Kaffe känner jag dock inte av överhuvudtaget och jag har aldrig fått någon kick av exempelvis celsius.. Så det är väl lite olika ;)

Haha, jaa, kanske bra att sånt hålls till helgerna. Man måste ju få njuta av livets goda, men kanske inte jämt ;)

Precis! Jag har börjat fokusera mer och mer på styrka än utseendet och plötsligt dyker musklerna upp! :)

Tack detsamma! Kram :)

Emmy

05 May 2013 15:37

Nästan som om vi haft samma kväll. Jag blir precis likadan!
Efter mat och tårta var jag mätt men då skulle det ändå tryckas backning, godis och ostbricka. Inga gränser!

SV; Hehe, nej kände mig som värsta nybörjaren ;-) men trevligt var det och välbehövligt med lite omväxling mot mina vanliga lördagkvällar :-)

Tycker inte du ska ha dåligt samvete över dina storkok! Tvärtom, det är ju bara bra på alla sätt och vis. Tidseffektivt, billigt osv snarare jag som borde skämmas att jag inte gör det oftare ;-)

Mari

05 May 2013 15:48

Mm, känner igen det där. Jag är ofta utan socker, i perioder eftersom min mage inte alls gillar det. Men när jag väl äter så känns det vill jag lova, och vi ska inte tala om dagen efter. Så jo, socker är något man ska passa sig för. I för stora mängder iaf.

Emmas träningsblogg

05 May 2013 16:31

Emmy: Precis! Det är lite "allt eller inget" för mig.. Äter jag inget sött är jag inte sugen på det heller, men så fort jag ätit litegrann vill jag ha mer trots att jag är illamående.. Känns som en bättra strategi att hålla sig borta från sötsakerna helt och hållet än att må dåligt och bli bakis ;P

Haha, jaa, storkok är verkligen bra! Framför allt om man inte orkar laga mat varje dag.. Problemet är väl bara att kosten blir lite mer ensidig ;) Kan äta samma sak till middag fyra dagar i rad och bara variera luncherna, tex. Men det är god och nyttig mat och efter de fyra dagarna blir det nån ny maträtt i några dagar ;)

Emmas träningsblogg

05 May 2013 16:32

Mari: Låter som att vi har samma problem! Jag har inte känt av det så här mycket innan, när jag åt sött nästan varje helg, men nu märks det sååå tydlig skillnad. Håller mig nog till proteinbollar och morotsstavar ;)

Kommentera

Publiceras ej