Jag är medveten om att jag ofta nämner att bra mat inte behöver vara dyr. Och jag skriver ofta om hur fantastiskt det är med linsfärs eftersom det är så billigt, men samtidigt bra. Igår gjorde jag storkok på linsfärs inför den kommande veckan och räknade ut att allt gick på ungefär 30 kr. Hur bra är inte det? 
 
Man sparar mycket på att köpa torrvaror och blötlägga och koka upp själva. En hel förpackning linser ger mycket mat och kostar ca 15 kr. När jag kokat upp linserna häller jag i tre tetra med krossade tomater, en hackad lök, två hackade morötter och diverse kryddor. Enkelt, gott, billigt! 
 
Sedan går det ju utmärkt att blanda ut animaler med bönor och linser också. Svarta bönor passar till exempel utmärkt till tacokryddad kyckling, vilket blir rätt nr 2 för den kommande veckan. Till både linsfärsen och kycklingen är det supergott med keso. Och bröd om man vill lyxa till det lite extra. 
 
Allt detta fick jag ut av en påse linser - NICE! 
Det ser inte så aptitligt ut, men det är riktigt gott faktiskt! 

10 kommentarer

Crazy

08 Sep 2013 17:57

Bra poängterat! Och även om många byggare inte tror det så finns det annat att äta än kyckling, kokt potatis, tonfisk och ris ;)

Nikolina Stålhand

08 Sep 2013 22:04

Bra tips! Gillar vego-mat och ska absolut testa senare i veckan.

Emmy

09 Sep 2013 09:05

Lite trist att vego ofta ser geggigt och brunt ut... Men jag är ju som tur är inne i branschen och vet hur mumsigt det är. Heja baljväxter!!

SV; Yeeeeey, tack så hemskt mycket! Och grattis tillbaka till dig :)

Joo, jag tycker det. Någon gång ibland är det okej :) Så tycker helt klart att du ska dricka ditt vinglas om du nu vill det :)

Nu verkar kommentarerna iaf funka igen, skönt!!

Jossan

09 Sep 2013 10:14

Jag tycker det ser gott ut! Eller så beror det kanske på att jag gjort liknande själv och VET att det smakar gott ;)
Är som sagt billigt med just bönor och linser och även gott tycker jag! :)
SV: Nej, äpplekaka är supergott! :) Ugnsformen är köpt på åhlens, 99 kronor :)

OKej, jag förstå. Då får ni se till att planera in kvalitetstid när ni kan :)

Ja! Jag förstår vad du menar! Är rätt skönt att inte behöva bry sig om busstider så en cykel förstår jag verkligen att du vill skaffa dig. Nu har jag ingen koll alls på avstånd och så i uppsala men kommer du kunna cykla till universitetet med?

Men vad skönt! Även fast man är bra på engelska så är det ändå rätt skönt att ha undervisningen på svenska. De två sista åren var ALLT på engelska för mig, men efter ett tag vänjer man sig :P

kramkram

Mari

09 Sep 2013 11:07

Sjukt bra ju !! Tack för tipset =)

Emmas träningsblogg

11 Sep 2013 10:41

Crazy; Precis! Men jag brukar se till att få i mig mer proteiner till de andra målen om jag äter linser till en måltid :)

Emmas träningsblogg

11 Sep 2013 10:41

Nikolina: Gör det! :)

Emmas träningsblogg

11 Sep 2013 10:44

Emmy: Haha, jaa, det ser ju verkligen inte gott ut! Känns lite svårt att marknadsföra min linsfärs när den ser ut som den gör ;) Men det är ju smaken som räknas!

Precis! :) Man ska ju leva på ett sätt som man mår bra av, och ibland mår man faktiskt bra av kladdkaka, vin eller annat ;) Men socker saknar jag faktiskt inte överhuvudtaget! Hur går det för dig? Något sötsug? :)

Emmas träningsblogg

11 Sep 2013 10:49

Jossan: Jaa, det är gott! Jag föredrar egentligen kyckling framför linser, men man kan ju inte BARA äta kyckling så då är det bra som variation. Och billigt och enkelt, vilket ju inte heller är någon nackdel!

Okej! Kanske köper en sån ugnsform då ;) Men kom på att det kanske inte funkar till våran ugn.. Den vägrar ju att grädda det som är högre än 2 cm :P

Jag köpte en cykel i måndags och det är sååå skönt! Det är ca 8 km till universitetet, så det går bra att cykla. Och jag tror att det finns närmare vägar, men jag har inte riktigt lärt mig det där än ;)

Jaa, det känns riktigt skönt att ha det på svenska. Jobbigt att du hade allt på engelska! Jag har haft en del kurser på engelska tidigare och efter ett par dagar kommer jag in i det, men det tar ju ändå mycket längre tid att skriva på engelska än på svenska när man måste fundera över stavning, m.m. :P

Kram!

Emmas träningsblogg

11 Sep 2013 10:50

Mari: Testa! ;)

Kommentera

Publiceras ej