När man har mycket att göra men ändå är baksugen är ju kladdkaka helt underbart! Det går snabbt att fixa ihop och har kort gräddningstid. Det gör ju också att det är ett bra alternativ när det där enorma chokladsuget sätter in ;) 
 
I helgen fixade jag ihop en god kladdkaka och utgick från det här receptet. Lite ändringar blev det dock! Bakar sällan exakt samma sak två gånger nämligen. Tycker om att testa olika varianter. 
 
 
Det här behöver du:
* 2 ägg
* 3 äggvitor
* 2 dl sötningsströ
* 1 dl bakepro
* 3 msk kakao
* 1 tsk bakpulver
* 1 krm äkta vaniljpulver
* 1 nypa salt
* 150 gr lättkvarg
* 3 msk jordnötssmör
 
Gör så här: 
Vispa ägg, äggvitor och sötningsströ vitt och poröst. Tillsätt de torra ingridenserna och rör försiktigt. Sedan rör du ner kvargen och jordnötssmöret. Jag använder ett jordnötssmör som är utan salt och socker. Bara mixade jordnötter helt enkelt! 
 
Gräddning:
Gräddas på 200 grader i 10-15 min. 
 
Äts tillsammans med vaniljkaseinfluff! 
Baka nyttigt, Emmanyymaan, Emmas träningsblogg, Nyttig kladdkaka, Nyttiga recept,

4 kommentarer

Anonym

01 Oct 2012 08:04

vad är bakepro?? :P

Svar: Ett bakprotein som tål upphettning :) Kan bytas ut mot mjöl!
Emma Nyman

Linn

01 Oct 2012 09:18

Tror du det fungerar lika bra med chokladcasein eller chokladvassle istället för bakepro? Vilket hade du valt? :)

Svar: Det brukar bli lite "svampigare" konsistens då, men testa! :) Jag tycker att vassle brukar funka bättre än kasein, men det är inte så stor skillnad. Ta det du har hemma :)
Emma Nyman

† sandrafagerberg-

01 Oct 2012 15:49

såg riktigt gott ut :)

Emma

02 Oct 2012 20:04

Alltså, jag måste köpa bakepro så jag kan testa den där. Ser så gott ut :D

Hur går det med "dietandet" förresten? Känner att jag ligger lite efter med alla inlägg och är dåligt uppdaterad efter min semester i Prag...

Förresten, hur går det med jägarvilan? =)

Kommentera

Publiceras ej