Ni har säkert hört ett flertal gånger: "Det är viktigt att äta fiber!". Den främsta anledningen till varför det är bra med fibrer är väl för att hålla igång systemet. För att magen ska funka, helt enkelt. Det finns dock andra viktiga aspekter också! Livsmedel med mycket fiber ger ofta en större mättnadskänsla än andra kolhydratskällor (fibrer finns i kolhydrater), vilket är en faktor som bland annat kan minska småätandet. 
 
I vilka livsmedel finns det gott om fiber då? Frukt, grönsaker och rotsaker finns det en del fibrer i, även om det naturligtvis finns variationer mellan olika frukter, osv. Äpplen är bra! Du kan även hitta fiber i olika gryner och bönor, samt knäckebröd och vissa former av mjukt bröd. 
 
 
Jag brukar vara väldigt bra på att få mig tillräckligt mycket fiber. Äpplen, morötter och knäckebröd är ju som droger för mig! Men nu när jag går på en diet som inte tillåter samma mängd som tidigare av dessa livsmedel styr jag upp det hela genom att använda "Fibrex". Det finns i din vanliga matbutik och är ett bra komplement till kosten under deffperioder. Eller annars också om du har svårt för att få i dig tillräckligt mycket av ovanstående livsmedel. Ett par gram över kvarg/yoghurt är allt som krävs! 
 
Dagens frukostskål består av lättkvarg, naturell yoghurt, Funlight, fibrex och en kiwi. Mums! 
 
Emmanyymaan, Emmas träningsblogg, Fibrex,

12 kommentarer

mari

24 Apr 2013 09:55

=) Perfekt att tillsätta det med denna variant...har den hemma, men använder den sällan dock..

Kvällsmålet såg inte alls dumt ut, måste inhandla nytt chokladpulver så jag kan göra detta =) mums !!!

Emmas träningsblogg

24 Apr 2013 11:14

Mari: Jag har inte använt det förrän nu när jag deffar. Snabbt, enkelt och nästan kalorifritt sätt att få i sig fibrer! :)

Jag är lite smått beroende av Gymgrossistens Gourmet Pro. Fick slut chokladprotein igår och ska ner till stan imorgon för att köpa nytt. Can't live without it! ;)

Johanna

24 Apr 2013 11:22

Har du tips på bra ben- & rumpa-övningar i gymmet och till vilka olika muskler de tar? :)

Emmas träningsblogg

24 Apr 2013 11:26

Johanna: Bästa övningar enligt mig är såklart benböj och utfall! :)

Mari

24 Apr 2013 12:12

Sv. :) Ah okej, nytt är alltid kul att testa. Och ja, den funkar riktigt bra, när det ska gå snabbt och när man kanske inte får i sig så mkt fibrer från annat.. =)

Aaah, okej...den är god med andra ord ?! Jag gillar grejerna från Body Science..

Sara - Hold on be strong

24 Apr 2013 13:57

Åh vad gott!!

Emmas träningsblogg

24 Apr 2013 16:03

Mari: Precis! När jag inte deffar äter jag massvis av frukt och då är det inga problem med fibrer ;)

Jag körde BodyScience tidigare, men har bytt till Gymgrossistens. Har aldrig haft ett sånt gott protein till ett sånt överkomligt pris :)

Emmas träningsblogg

24 Apr 2013 16:04

Sara: Frukost = bästa måltiden på dagen! :)

Jossan

24 Apr 2013 19:49

Jag brukar blanda ut gröten med det! Bra att magen får jobba lite extra :P
SV: Åh, har nog inte hört talas om den appen för magen, är den gratis? :P Haha jag gillar faktiskt att träna magen men tycker mer det är tråkigt när jag aldrig från träningsvärk i den :P

Okej, ja då kanske jag borde beställa hem ngn smak av sweet drops för att prova :)

Ja, jag har soc från stadium jag med. Men nu efter vad du säger om h&ms blev jag sugen på testa dem! Kanske blir ett par i helgen när vi äntligen fått csn ;)

Haha Jag älskar din inställning! Ge allt och lite till liksom, älska utmaningar och aldrig ge upp :)

Mari

24 Apr 2013 21:22

SV. :) Precis !!!
Ah okej, kanske ska testa det.. roligt att testa olika !!

Emmas träningsblogg

24 Apr 2013 22:27

Jossan: Smart att blanda det i gröt också! Tror att jag ska äta gröt till frukost under min "höjningsdag" i helgen då jag får äta mer kolhydrater. Sjukt gott ju!

Jaa, det är en gratisapp :) Jag tycker också om träningsvärk i magen, men har svårt för att få det under perioder då jag tränar mer mage.. Om jag inte tränat mage på ett tag får jag träningsvärk hur lätt som helst, haha. Men det är ju förstås bättre med regelbunden träningsvärk, även om man kanske inte alltid får träningsvärk då :)

Helt klart värt att testa tights från H&M! Tycker att de sitter bra också :)

Emmas träningsblogg

24 Apr 2013 22:27

Mari: Absolut! Man får inte vara för rädd för att testa ;)

Kommentera

Publiceras ej