För ett par dagar sedan fick jag hem ett paket med en bok. Jag blev glad bara av se på omslaget och ännu lyckligare av att bläddra i den. Det var en träningsdagbok. Och den var något utöver det vanliga. Den innehåller mycket om positivt tänkande och här och där finns fina citat. Man kan skriva ner övningar, set och reps, men även hur träningen gått, vad man lyckats bra med och om det är något man kan göra ännu bättre nästa dag. 
 
Just den boken som jag fick är en 12-veckorsjournal som syftar till både fysiskt och psykiskt välmående. Jag ska börja skriva i den på måndag! Jag tror att en träningsdagbok som inkluderar massa positiva tankar kan vara precis det man behöver ibland. Det är mycket fokus på det fysiska när det kommer till träning, men det psykiska är ju precis lika viktigt! 
 
Tanken är att man ska skriva ner sina mål. Både för varje vecka, för varje månad och för hela 12-veckorsperioden. Jag har faktiskt inte reflekterat så mycket över vilka mål jag ska ha den här hösten, så jag ska fundera under helgen. Var vill jag vara om 12 veckor? Prestationsmässigt? Estetiskt? Psykiskt? Det enda jag vet nu är att jag ska ha en sockerfri höst, vilket jag ska skriva ner som mål i boken. Att ha sina mål nedskrivna tycker jag ökar chansen att nå dem. 
 
Ni kan köpa den HÄR :) 
 
 
 
 
 
 
 
 
Emma Nyman, Emmanyymaan, Emmas träningsblogg,

8 kommentarer

Crazylicious

31 Aug 2013 16:13

Åh vad kul med en riktig träningsdagbok! Fast jag är rätt nöjd med allt jag skriver ned i mobilen.. Haha, vad man gör den dagen elen slutar fungera och mobilen förlorar sin charm, det vet jag inte... ;)

Anna

31 Aug 2013 16:13

Väldigt nyfiken på var du har köpt den?

Mari

31 Aug 2013 21:39

Åh den verkar bra. Var hittade du den?

Emma

01 Sep 2013 22:13

Åh, det låter verkligen som en bra grej. Men jag har svårt att skriva någon annan träningsdagbok än bloggen just nu. Tycker att det tar för mycket tid. Men med just en så där bok får man ju verkligen upp tankarna på målsättning o så på ett helt annat sätt än genom bloggen. Smart och rolig grej! :D

Sv. Det knepiga med axeln är att jag inte hittar en specifik punkt där det gör ont (inte när man klämmer o så iallafall). Gör ont på framsidan av axeln iallafall, ganska långt ut... Men jag har ju knappt känt av det när jag tränar. Konstigt, men det blir ju sämre efter att jag har tränat, så den här veckan har jag inte kört något alls (för överkroppen alltså). Ska boka in en tid hos sjukgymnast nästa vecka, så hoppas jag att jag kan få hjälp med vad jag kan göra för att bli av med problemet.

Eftersom jag läser till civilingenjör så är det kulturgeografi som är inriktad mot tekniken. Exempelvis tekniska kluster. Teknikens utveckling och påverkan på samhället och oss människor. Mycket för att få in förståelsen av kopplingen mellan tekniken och samhället. Att förstå komplexiteten och de problem som kan uppstå när man står på olika plan kompetensmässigt osv. Lite luddigt kanske, men väldigt lärorikt och kul att ha med i utbildningen. Jag hade även kunnat skriva min c-uppsats inom kulturgeografi, men valde att skriva den inom ekonomisk historia istället.

Haha, jo det är väl så man ska göra med dieter egentligen. Speciellt när man är påläst. Man ska hitta sin egen stil. Haha, men jag kan tänka mig att det måste vara svårt att få ihop det med 5:2 och att träna så pass mycket som du gör...

Jag vill helst jobba med energifrågor. Antingen inom exempelvis en industri. Där vill jag driva förbättringsarbete för att energianvändningen ska bli effektivare. Oavsett var jag hamnar vill jag att fokus ska ligga på att effektivisera energianvändningen och att bidra i utvecklingen av ett hållbart samhälle. Jag vill gärna vara en länk mellan samhället och tekniken, så jag kan även tänka mig att jobba exv inom en kommun eller statligt. Jag kommer söka allt som ligger inom ett okej avstånd från Gävle där jag känner att jag har tillräcklig kompetens (och intresse) för att söka tjänsten :)

Du vill gärna forska vidare inom kulturgeografi om jag förstått saken rätt eller? Och koppla detta till träningen på något sätt sen då? :) Eller hur var det.

Kramkram

Emmas träningsblogg

03 Sep 2013 16:37

Crazy: Haha, smart! Jag är ingen mobilmänniska.. Men jag har beställt en iPhone, så jag kanske blir mer mobilberoende nu ;)

Emmas träningsblogg

03 Sep 2013 16:37

Anna: Titta på länken jag skrev ner i inlägget :)

Emmas träningsblogg

03 Sep 2013 16:38

Mari: Jag fick den, men den går att köpa om du klickar på länken som finns i inlägget :)

Emmas träningsblogg

03 Sep 2013 16:46

Emma: Jag tyckte att det var en riktigt bra bok just eftersom den inte är bara träningsdagbok utan man ska skriva ner positiva tankar också. Liksom ändra hela tankesättet, vilket jag tror är viktigt för mig just nu! Både självförtroende och självkänsla har sjunkit en hel del i sommar i och med att jag sökt massor av jobb och inte fått något förrän nyss.. Jag har liksom känt mig värdelös för att jag inte fått något, vilket speglat av sig på annat i vardagen också. Så nu blir det en höst med mer positiva tankar!

Okej, hoppas att sjukgymnasten kan hjälpa dig! :)

Aha, okej! Det låter spännande! Jag har inte läst så mycket om teknik kombinerat med kulturgeografi, men vi har gått igenom lite sånt i samband med annat :)

Du verkar veta vad du vill göra! Vad kul! Det låter riktigt bra också, att arbeta mot ett hållbarare samhälle! Hoppas att du hittar något bra jobb där du får göra det du vill :)

Jag vet inte riktigt vad jag vill göra, haha. Jag funderar på att doktorera och bli professor, för jag trivs med att forska och sånt.. Men samtidigt vill jag starta eget träningsreseföretag, så vi får se vad jag bestämmer mig för i framtiden :)

Kram!

Kommentera

Publiceras ej