Sedan jag köpte min cykel har jag cyklat överallt. Något som jag blir fascinerad över är hur cykelpendlarna har ett system som liknar bilarnas här i Uppsala. Inne i stan är det ofta kaos, men på den vägen jag cyklar till stan finns en struktur som inte går att missa. Olika körfält för olika färdriktningar och omkörningar görs på samma sätt som när man kör bil. Alla cyklar i en linje och man får cykla om när det inte kommer någon mötande. Och kanske cykla om en person, lägga sig framför och vänta på att kunna cykla om nästa. Coolt. Sådana system är jag inte van vid! 
 
Hur som helst har jag funderat lite över hur mycket jag faktiskt cyklar på en dag. Jag gissade på att jag borde landa kring 1,5 mil om dagen. Upp mot 2 mil vissa dagar. Tillräckligt mycket för att kläderna ska börja sitta lite löst i alla fall, haha.
 
Igår hade jag på mig pulsklockan på alla cykelturer. 28,63 kilometer kom jag upp i, vilket tydligen gjorde att jag förbrände 862 kcal också. Inte illa med tanke på att det bara är vardagsmotion! Tänk så mycket man kan få gratis genom att välja cykel istället för buss. Och att samtidigt bidra till en bättre miljö som kommer att ge oss många hälsofördelar på lång sikt. 
 
 
Något som dock bör tänkas på är säkerheten! Som cyklist är man väldigt utsatt när man cyklar på landsvägar där bilarna kör snabbt. När jag cyklar till och från jobbet cyklar jag på vägkanten av en landsväg. Inga gatlyktor och hög hastighet för motordrivna fordon. Därför har jag alltid på mig en reflexväst när jag cyklar hem i mörkret - synd man finns man! Jag har även blinkade lampor både fram och bak. Någon cykelhjälm har jag dock inte hunnit införskaffa ännu, men det ska såklart prioriteras när nästa lön trillar in på kontot. 

2 kommentarer

Crazylicious

22 Sep 2013 07:56

Grymt bra inlägg! Jag har velat ha en cykel länge, men det finns alltid andra saker högre upp på priolistan. Men håller helt med vad du skriver! :)
Sv: Ja, gör ett inlägg om din dag! Verkar ju ha varit uppskattat, hihi :) (och förstås, vem gillar inte massa bilder att stirra på?)
Min helg har varit bra hittills, tack detsamma! Kram!

Emmas träningsblogg

24 Sep 2013 08:42

Crazy: Har du kollat på begagnade cyklar? Det går att hitta riktigt billiga! :) Köpte min begagnad!

Haha, måste nog göra det ;) Ska bli bättre på att ta bilder till bloggen, för det ÄR roligare att läsa om det finns massa fina bilder också :) Kram!

Kommentera

Publiceras ej