"Draken" är en övning jag inte kört på fleera år, men sedan introducerade Veronica den för mig igen för några veckor sedan och sedan dess har den varit ett inslag i nästan varenda benpass. Det fina med den övningen är att den blir en rätt stor kontrast till min övriga träning. Jag tycker om att lyfta TUNGT. I den här övningen blir det istället lätta vikter (idag två viktskivor på 10 kg vardera), många repetitioner och fokus på att öva upp balansen. Trots det brukar jag få rejäl träningvärk när jag kört några set av "draken". 
 
Koncentrerad, haha! 
 
Övningsutförande: Stå upprätt med en viktskiva/hantel/kettlebell i varje hand. Lyft sedan ett ben bakåt samtidigt som du faller fram med överkroppen. Jag brukar toucha viktskivorna i golvet och sedan vända upp till stående postition igen. Eftersom jag inte utför denna övning tungt utan ser det mest som en balansövning brukar jag köra 10 repetitioner på varje ben, sedan växla till nästa, sedan växla till det första igen, osv. Ingen vila med andra ord! Upprepa 3-4 gånger. 
Emma Nyman, Emmanyymaan, Emmas träningsblogg,

4 kommentarer

Isabell

19 Sep 2013 20:04

Hej Emma! Grymma träningstips! Kan inte du samla ihop en lista/bilder med grymma magövningar? Det är nämligen mitt största problem område. Har lite lös hud som måste bort!

Crazylicious

21 Sep 2013 08:33

Jag har bara testat draken en gång, har så grymt dålig balans att jag inte ens lyckades med ett helt set, hahaha. Måste dock testa igen snart! :D

Emmas träningsblogg

21 Sep 2013 09:39

Isabell: Om jag ska vara helt ärlig brukar jag inte träna mage.. Tycker att det är sååå tråkigt och magen kopplas ju in i andra övningar. Men jag har ett par grymma övningar som jag ska försöka filma :)

Emmas träningsblogg

21 Sep 2013 09:40

Crazy: Haha, det är just därför jag kör den! :D

Kommentera

Publiceras ej