Igår tittade jag och Rasmus på Hela Sverige Bakar. Mycket farligt program för oss bakmänniskor, haha. De bakade pajer och vi blev tvugna att pausa programmet så att jag kunde ställa mig köket och baka en egen paj. Jag tror inte att utseendet på denna hade gått hem hos bakexperterna som bedömmer pajerna i det programmet, men smaken var det inget fel på. Att den dessutom är helnyttig gör ju inte saken sämre! 
 
Pajbotten: 
1 tetra stora vita bönor
1 skopa päronsplittskasein
1 msk olja
 
Gör så här: 
Mixa bönorna till en slät smet, tillsätt kasein och olja och tryck ut pajdegen i en pajform. Förgrädda på 175 grader i 20-30 minuter. Kräver lite längre förgräddning än pajskal baserade på smör och vetemjöl. 
 
Fyllning: 
4 dl lättfil
2 ägg
1 dl sötningsströ
1 krm vaniljpulver
2 dl jordgubbar
 
Gör så här: 
Lägg ut jordgubbarna på pajbotten. Rör ihop fyllningen och häll den över jordgubbarna. Grädda på 175 grader tills fyllningen "stannat". 
 
PS. Eftersom jag fick lite bråttom pga akut bakabstinens hade jag frusna jordgubbar och som bekant innehåller de en hel del vatten, vilket gjorde att det tog lite längre tid att grädda pajen. Använd färdigtinade jordgubbar eller andra bär! 
Emma Nyman, Emmanyymaan, Emmas träningsblogg,

2 kommentarer

Christine Naenfeldt

23 Sep 2013 19:05

Åh va gott det ser ut! :D

Emmas träningsblogg

24 Sep 2013 08:39

Christine: Den var verkligen supergod! :)

Kommentera

Publiceras ej