Ni vet det där ögonblicket när man kommer till insikt? Och inser att det kanske inte är en själv det är fel på? Jag har känt mig misslyckad om och om igen för att jag inte lyckats få det att bli bra. Det har istället blivit katastrof efter katastrof och jag har inte fattat vad jag gjort för fel. Jag har väl gjort allt precis som jag brukar?

Sedan jag flyttade in i nya lägenheten har jag bakat massor. Det har blivit något nytt varje dag och hälften har inte ens blivit ätbart. Jag har gjort fyra olika sorters bröd och inget av dem har blivit bra. Igår tänkte jag att jag skulle göra mitt favoritbröd. Det där som jag alltid lyckas med och som faktiskt är riktigt, riktigt gott. Jag kan receptet utan och innan och vet att brödet behöver en knapp timme i ugnen för att bli klart. Igår blev det aldrig klart. Det var krispigt på utsidan och degigt på insidan. Och det var fortfarande det efter två och en halv timme! Rinnigt och kladdigt.

Då insåg jag att mina misslyckanden i köket kanske inte beror på mig. Det beror ugnen. Jag gissar att det är undervärmen som inte funkar och att ugnen släpper ut lite väl mycket värme (skåpen som står bredvid blir alltid glödheta!). Tänk att det ska krävas flera misslyckanden innan man inser att man inte gjort något fel? It’s not me, it’s YOU. Hoppas att hyresvärden kan fixa det så att jag kan baka ätbara bröd igen. 

Jag KUNDE inte slänga mina favoritbröd, så jag fick steka brödet i stekpannan innan jag kunde servera det med smör och ost som tillbehör till dagens proteingröt. 
 
Emma Nyman, Emmanyymaan, Emmas träningsblogg, Periodisk fasta,

4 kommentarer

Anonym

29 Aug 2013 14:53

kam jag få receptet på brödet

Emmy

29 Aug 2013 16:17

Oooooh, noooo!!! Vilken mardröm!!! Kan inte ens föreställa mig hur dåligt jag skulle må om det där hände mig :O

SV; För mig brukar det väl inte vara några problem heller men nu är jag ju i en slags "tillfriskningsprocess". Har inget emot att få i mig kcal och det gör inte så mycket om maten någon dag inte skulle pricka exakt de macros jag annars föredrar men att inte ha någon som helst kontroll (alltså att inte laga maten själv) känner jag kan vara en trigger till hetsätning... Så här i efterhand kan jag dock berätta att det gått riktigt bra. Har ätit lagom och varit nöjd med det samt försökt lägga energin på att ha roligt med kollegorna istället för att noja över maten :)

Haha what? Tycker du norirullarna är godast? Är ju det där jäkla sjögräset som är det värsta av allt!! Risbollarna med fisk/skaldjur är ju nästan goda i jämförelse. Fast nää, det är dom inte alls. Sätt ris och så doppa i soja och wasabi? Det är inte så jag spyr men jag förstår verkligen inte hur folk kan vurma så över det. Då är ju gröt 938363940573538494 gånger godare!!! ;)

Hade det bara för att få baka lite kakor så ja kaaaaanske... Men att ha hand om lokal, ekonomi, inköp, personal, städning och jada jada jada. NEJ TACK! Tror inte jag skulle gilla att baka på heltid heller. Det räcker som bisyssla. Men fika på ett café av den typen hade jag ju inte sagt nej till :P

Då så, ett delmålssystem kirrat! ;)

Emmas träningsblogg

30 Aug 2013 18:39

Anonym: Kika i arkivet :)

Emmas träningsblogg

30 Aug 2013 18:48

Emmy: Jag kände mig ju jättemisslyckad som inte klarade av att baka någon slags bröd! "Platta" saker går att grädda, men bröd och sånt som är lite högre verkar vara omöjligt :P

Skönt att det gick så bra! :) Du verkar tänka precis som mig! Om jag reser och inte deffar äter jag ALLT och då är det ofta något som jag inte brukar äta vanligtvis som triggar sötsuget, m.m. Men jag bryr mig inte om makronutrienter och sånt när jag inte deffar för det brukar bli väldigt bra i slutändan ändå :)

Haha, jag förstod inte heller sushigrejen förr, men nu tycker jag att det är riktigt gott! Dock bara någon gång då och då.. Ingenting som jag skulle vilja äta varje dag ;)

Nej, det är klart.. Baka kanske är bäst om man har det som hobby :) Men jag tycker ändå att café skulle vara väldigt roligt att ha! Och då kan man ju ha det tillsammans med andra som kan sköta olika delar :)

Kommentera

Publiceras ej