Det här med vilodagar brukar jag vanligtvis vara noga med. Jag brukar ha en vilodag per vecka och ibland två om jag känner att kroppen är extra sliten. Kroppen behöver återhämtning och vila är viktigt! Dock frångår jag mina principer lite den här veckan. Egentligen skulle jag ha haft vilodag igår om jag följt viloschemat noga. 
 
Jag har insett att verkligheten snart börjar om. Från och med måndag börjar studierna och på onsdag ska jag på intro på nya jobbet. Jag kommer inte att ha lyxen att träna så som jag gjort under min lediga månad. I början av augusti blev det ofta minst två pass per dag, men senaste två veckorna har jag inte haft möjlighet att träna kondition eftersom jag haft problem med mina fötter. Höger hålfot, vänster fotled.. och jaa, mina vanliga benhinneproblem också på det då! 
 
Även om det bara blivit ett gympass per dag den senaste tiden har jag kunnat ta ut mig själv ordentligt på gymmet eftersom jag inte haft någon tidspress. Jag har ofta hängt på gymmet i en och en halv timme och kört någon extra övning. Det kommer inte att hinnas med lika ofta till hösten! Då är det kort och effektivt som gäller. Det är visserligen bra med periodisering, men jag kommer att sakna möjligheten att träna utan att behöva stressa vidare efter en timme. 
 
Därför blir det lite slarv med vilan den här veckan. Kroppen känns fortfarande pigg eftersom jag inte tränat mer än ett pass per dag och jag vet att vilodagar kommer att infalla oftare än vanligt under hösten. Att kombinera studier med jobb gör att jag ibland inte kommer att hinna träna eftersom jag är upptagen när gymmet har öppet. Men vet ni? Det gör inget! Man måste anpassa träningen efter det övriga livet för att få livspusslet att gå ihop. 
 
Hela magasinet? Piece of cake, baby ;) 
Emma Nyman, Emmanyymaan, Emmas träningsblogg,

2 kommentarer

Crazylicious

31 Aug 2013 16:14

Ja det är stor skillnad på att träna när man är ledig och träna när man skall jobba heltid. Plus allt annat man skall göra också, vardagens ting. Men det klarar du! :D Förstår dock att du valde att inte ta vilodag idag!

Emmas träningsblogg

03 Sep 2013 16:47

Crazy: Jaa, det är ju det! Under lediga dagar känns ju träningen som det viktigaste man gör under dagen.. Och ibland är det det enda vettiga jag gör ;) När man pluggar och jobbar blir det ju svårare och det känns ofta lite mer stressigt med träningen.. Passen blir kortare osv :P

Kommentera

Publiceras ej