Förra veckan testade jag 5:2 bara för att kunna bilda en egen uppfattning om dieten. Första fastedagen gick bra och landade på strax över 500 kcal. Andra fastedagen gick mindre bra. Eller det gick bra fram till kvällen då jag var hungrig, trött och kände att det inte alls var värt det. Viktnedgång och hälsosamt leverne ska inte handla om att plåga sig själv. Och jag som inte har som mål att gå ner i vikt hittade inte alls motivationen till att fasta på det sättet.

Så vad har jag för uppfattning om det efter att testat då? Jag tror att det kan funka för vissa, men jag skulle faktiskt inte rekommendera det. Att fasta två dagar i veckan och äta ”som vanligt” de andra dagarna känns inte hållbart i längden. Om man väljer 5:2 för att gå ner i vikt kanske man ska se över den där ”vanliga” maten istället eftersom det är den som gjort att man gått upp i vikt. Om man äter dåligt (eller mindre bra) fem dagar i veckan och fastar två kommer ju inte kroppen att må bra av det. Man kanske går ner i vikt, men jag skulle hellre rekommendera att man äter bättre mat alla dagar och skippar svältandet.

En av mina kalorisnåla fastemåltider
 
Om man eftersträvar en viktnedgång tycker jag att det är tusen gånger bättre att fokusera på livsstilsförändringar än kortvariga dieter. För ärligt, vem skulle orka svälta sig själv två dagar i veckan livet ut? Om man ändrar sina matvanor till det bättre och utöver det har två dagar per vecka när man äter mindre skulle det vara bättre för kroppen än att äta ”som vanligt” dagarna man inte fastar, men då är risken stor att viktnedgången sker för snabbt. Snabb viktnedgång brukar ju i många fall leda till lika snabb viktuppgång.

De övriga hälsofördelarna som 5:2 sägs bidra till (till exempel ett längre liv) kan man ju få genom att leva hälsosamt. Bra mat och daglig motion. Man behöver inte fasta för att leva längre, utan även när det kommer till denna aspekt är livsstilsförändring att föredra.

Nej, hörrni, jag skulle hellre rekommendera förändringar i den vardagliga kosten än 5:2. För vissa kan det säkert funka bra med 5:2, men innan du väljer att haka på trenden tycker jag att du ska fundera över vad just ditt mål är. Är det en tillfällig viktnedgång kanske 5:2 är en bra metod (även om jag såklart inte förespråkar jojobantning), men handlar det om mer långsiktiga resultat finns det många andra vägar att gå.

Med andra ord har jag genom att testa 5:2 förstärkt den åsikt jag hade redan innan. Har jag någon läsare som kör 5:2 och tycker att det funkar bra? Beskriv gärna vilka resultat DU fått och varför DU anser att det ett bra kosthållningssätt. 

En icke-fastmåltid. Mycket godare och full av nyttigheter! 
 
Emma Nyman, Emmanyymaan, Emmas träningsblogg,

24 kommentarer

Emma

03 Sep 2013 22:52

Jag har som sagt inte själv testat 5:2-dieten och det är inte heller något jag kommer göra. Men jag tror jag nämnde att min kompis pappa går på den dieten? Han gör det iallafall för att han har för högt kolesterolvärde och högt blodtryck. Det finns tydligen någon studie som visar att man kan få ner värdena med den dieten. Utan mediciner. Dock har han inte hållt på så länge, så jag vet inte hur utfallet blir än. Förhoppningsvis funkar det iallafall för honom, och i de fallet är det ju en bra grej isf :)

Hoppas det gått bra för dig att komma igång med plugget igen. Och vad skönt att du bestämt dig för att äta "normalt" nu igen. Det känns sunt tycker jag. :) Men det är ju min åsikt. Men, man måste ju hitta det sm funkar för en själv.

Kram på dig

Maria Nelander

04 Sep 2013 06:48

Så klokt och bra skrivet!
Personligen skulle jag inte testa 5:2.

sara

04 Sep 2013 08:17

Jag har kört 5:2 i en månad och tycker det är toppen. Behöver gå ner 13 kg och har redan tappat 5. Jag äter max 500 kcal två dagar i veckan, är återhållsam med kolhydrater och fett övriga dagar. tillåter mig dock att frossa lite till helgen. Har precis kommit igång med träningen igen efter en ganska slapp sommar ;)
5:2 är ingen kortsiktig diet utan ett sätt att leva. för mig verkar det fungera.

sara

04 Sep 2013 08:17

Jag har kört 5:2 i en månad och tycker det är toppen. Behöver gå ner 13 kg och har redan tappat 5. Jag äter max 500 kcal två dagar i veckan, är återhållsam med kolhydrater och fett övriga dagar. tillåter mig dock att frossa lite till helgen. Har precis kommit igång med träningen igen efter en ganska slapp sommar ;)
5:2 är ingen kortsiktig diet utan ett sätt att leva. för mig verkar det fungera.

Jossan

04 Sep 2013 09:39

Tror den här dieten är väldigt individuell om man känner att den passar eller inte. Jag och pauline pratade massa om den när vi gick vår promenad i lördags och jag kan se både för och nackdelar med den. Men jag själv skulle aldrig hoppa på den och jag gör hellre, som du skriver, att jag äter bra mat hela tiden. Nu när jag tränar vill jag känna att jag har energi i kroppen och inte sliter på kroppen istället.
Och en annan sak som du skriver är att det är en trend. och det är det verkligen. Att ha gått från att endast vissa hört talas om den till att typ alla vet vad det är och ska testa är rätt galet. Men som sagt, att det passar för vissa är ju jättebra!
SV: Jaaa, benpasset i måndags var ett av de bättre på länge. Mina hamstrings just nu gör så sjukt ont! Stela som rackarn och verkar inte vilja bli mjukare :P

Ja! Jag följer fortfarande kostschemat! :) Funkar bra och jag har aldrig fuskat en enda gång och inte ätit vanlig mat till lunch/middag, bara det är en vinst! :P

Åh! Ja plugga distans i umeå vore ju kul! Då får vi absolut ses :) Hur verkar din nya klass och programmet förresten? :)

Nej jag har inte hört något om jobbet än. Jag går och väntar hela dagarna på att de ska ringa men jag måste nog vänta ett antal dagar till :P

kram

Johanna

05 Sep 2013 15:46

muuuuums !

♥ Lisa ♥

05 Sep 2013 15:51

Precis min åsikt! Så trött på alla dessa dieter där vinst är grundsyftet, då man tjänar pengar på andras okunskap och ivern att få gå ner i vikt smärtfritt. Vad många inte begriper är att det faktiskt handlar om livsstil. Man kan inte ha ett högre intag energi, än man gör av med. Logiskt tänkande. En sund livsstil behöver inte vara tråkig. =)

feliciathiel

05 Sep 2013 15:53

5:2 dieten är nästan precis som anorexi. man äter knappt något man fastar och så vidare. det kan ju gå för långt.

att inte äta genom att gå ner i vikt tycker jag är som svält, och när man svälter sig så går man bara upp istället! galet meningslöst den som kom på den där 5:2 dieten
KRAM

jasmin

05 Sep 2013 15:56

Jag tycker i huvudtaget tyvärr inte om dieter. Jag tycker, att om man vill gå ner i vikt, så ska man gå ut och jogga, eller äta llite nyttigare, men precis som du sa så är det helt fel att banta så att man inte orkar längre!

Ida Nilsson

05 Sep 2013 15:58

Jag har inte testat dieten och tänker inte göra det heller.. Livet går ju liksom ut på att äta! Så varför svälta sig? Jag håller med dig, ät hälsosammare varje dag istället för att behöva svälta dig två dagar i veckan...

Johanna

05 Sep 2013 15:58

jätte fin blogg! Träningsnarkoman är jag oxå. Kram

Amina

05 Sep 2013 15:59

Min pappa forskar om dieten. För er som tror att 5:2 dieten är till för gå ner i vikt så har ni fel.
Det är så att kroppen lägger mycket energi på att smälta mat, då hinner kroppen inte med så mycket annat. 5:2 hjälper kroppen att må bättre genom att äta mindre. Då får man mycket mer energi och är frisk. Såklart kanske man går ner i vikt. Fast den är till för att HJÄLPA kroppen:)Kram

Filippa

05 Sep 2013 16:00

Jag har testat 5:2 dieten och för mig funkade den jätte bra. Jag åt ändå väldigt mycket så för mig funkar det. Men alla är ju olika :)

Emmas träningsblogg

06 Sep 2013 14:12

Emma: Jaa, precis! 5:2 kan säkert vara en bra diet för vissa. Men blodtryck och kolesterolvärden brukar ju kunna fixas utan mediciner bara man lägger om kosten och äter nyttigare överlag också :) Så det är väl en av många metoder som kan funka!

Det har gått bra med skolan! Har inte riktigt kommit in i något plugg-mood än, men det kommer väl ;)

kram!

Emmas träningsblogg

06 Sep 2013 14:12

Maria: Tack! Nej, gör inte det. Inte värt det! :)

Emmas träningsblogg

06 Sep 2013 14:13

Sara: Vad roligt att det funkar för dig! Du har alltså lagt om kosten överlag och inte bara genom fasta? :) Ska du hålla på med det hela livet?

Emmas träningsblogg

06 Sep 2013 14:20

Jossan: Precis! 5:2 är inget för mig och jag tror inte att de som tränar mycket bör ha en sådan kosthållning. Kroppen behöver ju energi efter träningen! Men om man behöver gå ner i vikt och inte är beredd att ändra levnadssätt kan den ju funka bra. Dock tror jag inte att det är något som håller på lång sikt, utan vill man gå ner i vikt och stanna där är det ju mycket bättre att ändra livsstil :)

Vad roligt att ditt kostschema funkar så bra! Har du märkt av några resultat? Tex mer energi? :)

Jaa, ska se om det går att ordna! Nu har jag kommit in i Uppsala, vilket känns jätteskönt! :) Nya klassen verkar bra! Har bara varit på en föreläsning i Uppsala och det är några killar som är väldigt bra på att diskutera geografi med varandra, haha. De är inte rädda för att säga vad de tycker ;) Sånt är jag dålig på själv! Diskussioner har aldrig riktigt varit min grej ;P

Okej! Jaa, det kan ju ta lite tid att få svar från jobb.. Jag har fått samtal från jobb jag sökt i juni den här veckan, haha :P Hoppas att det går bra för dig iaf!

Kram!

Emmas träningsblogg

06 Sep 2013 14:22

Lisa: Precis så är det! Som tur är verkar trenden med Nutrilett och liknande ha avtagit, men nu ska alla köra LCHF, 5:2 och liknande istället. Jag tycker att det viktigaste är att man mår bra och att kosten ska vara en bidragande faktor till det. Det känns tyvärr inte som att 5:2 är något som bidrar värst mycket till välmåendet.. Att svälta sig själv är väl inte direkt det roligaste och bästa man kan göra? ;P

Emmas träningsblogg

06 Sep 2013 14:26

Felicia: Jaa, jag har hört om de som haft ätstörningar och testat 5:2 som kommit tillbaka till gamla tankemönster. Jättefarligt!

Grejen med 5:2 är att kroppen inte hinner ställa in sig på svältläge under så korta fasteperioder, vilket gör att man inte nödvändigtvis går upp i vikt om man inte ligger på stora energiöverskott överiga dagar. Men oftast är det ju så med såna här dieter. Man går ner i vikt snabbt, men går upp allt igen och mer därtill.

Emmas träningsblogg

06 Sep 2013 14:26

Jasmin: Precis! En hälsosam livsstil är det som gäller! :)

Emmas träningsblogg

06 Sep 2013 14:27

Ida: Precis! Mat är ju bland det bästa som finns! Och nyttig mat behöver inte vara tråkig :)

Emmas träningsblogg

06 Sep 2013 14:28

Johanna: Tack! Okej, vad roligt! :)

Emmas träningsblogg

06 Sep 2013 14:30

Amina: Jaa, vi lever ju i ett ständigt överflöd av mat nuförtiden och det är ju inte kroppen gjord för. Så de hälsofördelar man kan få genom att fasta är ju bra, men då föredrar jag 16:8 framför 5:2. Jag har själv kört 16:8 i några veckor och trivdes betydligt bättre med det! Kram

Emmas träningsblogg

06 Sep 2013 14:30

Filippa: Vad roligt att det funkade bra för dig :)

Kommentera

Publiceras ej